• Motýlia záhrada - aktualizované

• Vďaka pani učiteľke Andrei Porubänovej sme dostali do 3. A a 3. B motýliu záhradu. Je to vlastne motýlia farma, kde sme dostali jedinečnú možnosť pozorovania živých motýľov zblízka. Pred mesiacom sme dostali nádobky so živými huseničkami a 30 cm sieťkou na pozorovanie motýľov Babôčka Bodliaková. Potom sme každý deň sledovali, ako húseničky rastú. Rástli veľmi rýchlo. Približne po 10-tich dňoch sa zakuklili a po ďalších 10-tich dňoch sa z kukiel vyliahli prekrásne motýle. Teraz ich pozorujeme a kŕmime. Onedlho nás čaká  ich vypustenie do voľnej prírody. Veľmi sa na tento zážitok tešíme.

Mgr. Jana Vaculová

Aktualizované:

...a ešte k živej záhrade. V dvoch nádobách sú húseničky, z ktorých majú byť motýliky. Sledujeme. Čakáme. V pondelok prichádza prekvapenie - kukly, ktoré očistíme od pavučiniek a preložíme do sieťky. Pozorujeme. Po siedmich dňoch sa z kukiel vyliahli motýle. Aby zosilneli, nastal čas kŕmenia (jablko, kvety, nektár..).

V piatok Babôčky Bodliakové našli slobodu a domov v našej motýlej záhrade.

Mgr. Nataša Skibová

• Geografická exkurzia pre žiakov 8.ročníka

• Dňa 24.5.2023 sa žiaci ôsmeho ročníka zúčastnili Geografickej exkurzie. Počas exkurzie sme navštívili Zážitkové centrum Sentinel v Rožňave, ktoré je upriamené na baníctvo a hutníctvo. Žiaci videli historické, no aj súčasné spôsoby ťažby nerastných surovín a mohli si vyskúšať množstvo aktivít, vrátane simulovaného vŕtania do steny bane, či banícky výťah. V rovnakom objekte sa nachádza aj zbierka všetkých minerálov a hornín, ktoré sa nachádzajú na Slovensku, spolu s mini botanickou výstavou živočíšstva, pri ktorej boli aj simulátory zvukov živočíchov. Následne sme sa presunuli do Ochtinej, kde sme absolvovali prehliadku Ochtinskej aragonitovej jaskyne, ktorá je jedna z troch existujúcich na svete a jediná svojho druhu v Európe. Ďalšie dve takéto jaskyne môžeme nájsť až v Mexiku, či v Argentíne.

Mgr. Viktória Gernešiová

• Mestská dejepisná súťaž

• Tento školský rok sa nám opäť ukázalo, že na našej škole máme šikovné deti, ktoré sa rady zapájajú do mimoškolských aktivít a súčasne majú chuť poznávať naše dejiny. Potvrdili nám to žiaci 6.A (Ella Celva, Michael Rešetár a Aurel Franko), 6.B (Júlia Siládiová, Karolína Capová a Petronela Sakmárová) a 8.B a 8.C (Michaela Pavlíčková, Peter Šlang a Veronika Pupalová), ktorí sa zapojili do celomestskej dejepisnej súťaže. V trojčlenných tímoch riešili otázky týkajúce sa regionálnych dejín Košíc z rôznych historických období. Pri svojom výskume navštívili aj Východoslovenské múzeum či Štátny archív. Špeciálna pochvala patrí vyššie spomenutým dievčatám zo 6.B, ktoré získali krásne 1. miesto a žiakov zo 6.A, ktorí obsadili 3. miesto.
            Mgr. Lucia Vrabľová

• Škola v prírode, Stará Lesná

• BOLI SME, VIDELI SME A MÁME KRÁSNE ZÁŽITKY
            - Spišským hradom nás sprevádzala sympatická sprievodkyňa
            - V Hodkovciach sme aj spievali
            - Jedinečné putovanie Slovenskom v galérii Trick-artu a optických ilúzií v Tricklandii v Starom Smokovci
            - Digitálna galéria Poliankovo v Tatranskej Polianke
            - Plávanie v hoteli Lesná
            - Expozícia Tatranskej prírody
            - Múzeum TANAPu, zoznámenie sa s prírodou a históriou Tatier
            - Prehliadka Belianskej jaskyne s hudobnou ukážkou
            - A k tomu všetkému, každodenný šport, súťaže a zábava

ŽIACI IV.B TRIEDY

• Športová olympiáda

• Je utorok 25. apríla 2023 a do telocvične vchádzajú motýliky, psíčkovia, mačičky, krtkovia, žirafky, rybičky, žraloky ... (pod logom zvieratiek sa skrývajú žiaci prvého stupňa).

V tento a nasledujúci deň ožila veľká telocvičňa športovými výkonmi žiakov 1. až 4. ročníka na 16. športovej olympiáde. Dva dni naši malí aj veľkí športovci ukázali ako vedia rýchlo bežať, skákať, hádzať.

Tak ako na olympijských hrách aj naša olympiáda sa začala zapálením olympijského ohňa a vyvesením olympijskej vlajky. Spolu s rodičmi sme sa započúvali do krásnych tónov olympijskej hymny. Po slávnostnom otvorení začali súťažiť ako prví prváci a druháci a ďalší deň tretiaci a štvrtáci.

Zmerali si sily v 4 disciplínach:

1. Zábavná cesta cez prekážky

2. Skús trafiť

3. Skok sem – Skok tam

4. Loptový slalom

Finančnú pomoc na kúpu medajlí a občerstvenia pre našich súťažiacich  zabezpečila Rada rodičov. Po dvojdňovom súťažení sme slávnostne odovzdali medajle a putovný pohár pre triedy s najväčším počtom medajlí.

Z 1. a 2. ročníka to bola trieda 2. A.

Z 3. a 4. ročníka to bola trieda 3. A.

Pevne verím, že sa tu o rok opäť stretneme a padne nejeden rekord.

Jana Jelšinová

• Literárna beseda

• V utorok 16. mája zažili žiaci siedmeho ročníka netradičnú hodinu literatúry. Svojou návštevou ich totiž poctil (menej) známy autor, pochádzajúci z Rimavskej Soboty, dnes už žijúci v Košiciach, Ján Babarík. Ten žiakom porozprával o tom, aký je rozdiel medzi autorom a spisovateľom, o svojich zahraničných cestách, čo ho motivuje k písaniu a o svojich obľúbených knihách. Žiakom poskytol aj návod, ako písať a prečo čítať knihy. Za skvelú besedu ďakujeme nielen jemu, ale aj skvelým moderátorkám, siedmačkám, Betke Lažovej a Laure Žilkovej, ktoré nás celou akciou sprevádzali.

Mgr. Lucia Siládiová, Mgr. Lucia Vrabľová

• Európsky týždeň

• Tento týždeň sa od 22. do 26. mája na našej škole uskutoční „Európsky týždeň“, ktorý bude venovaný krajinám Európskej únie. Pondelok bude venovaný Rakúsku, utorok Taliansku, streda Maďarsku, štvrtok Veľkej Británii a piatok Slovensku. V dané dni bude vo vestibule prebiehať výstava architektúry i kultúry daných krajín, školská jedáleň bude podávať jedlá typické pre dané krajiny a na vybraných hodinách sa uskutočnia i aktivity približujúce život v spomínaných štátoch, ako napríklad výučba viedenského valčíka, kriket, varenie cestovín, spev ľudových piesní, čardáš, súťaž v skladaní rubíkovej kocky, za Sherlocka Holmesa vyriešime zločin a veľa iného.
            Každý deň sa bude niesť aj vo vybranej farbe krajiny, takže sa nezabudnite podľa daných farieb aj obliecť! Kontrolovať a bodovať to bude na 1. i 2. stupni školský parlament.
            Pondelkové Rakúsko bude biele, utorkové Taliansko zelené, maďarská streda bude červená a britský
            štvrtok bude modrý.

Tešíme sa na farebný týždeň a nové zážitky.

• SWAP KNÍH

• Každý z nás má doma zachovalé alebo dokonca aj nové knihy, na ktoré len sadá prach a nikto ich už nečíta. Nechceli by ste ich vymeniť za iné podľa vlastného výberu?

Ak ste odpovedali áno, naša školská akcia SWAP KNÍH je presne to, čo potrebujete. Stačí splniť niekoľko podmienok a v piatok 26. mája si zo školy odnesiete domov „nové“ zaujímavé knihy:

1. Vyberte doma knihy, ktoré by ste chceli do SWAPU darovať (vhodné pre deti od 6 rokov a mládež, novšie, čisté, vo výbornom stave)

1. Prineste knihy do školy (od pondelka 22. mája do štvrtka 25. mája) a odovzdajte ich pred vyučovaním alebo cez prestávky v učebni výtvarnej výchovy na 3. poschodí.

1. Za knihy dostanete poukaz na výber kníh počas výmennej burzy – SWAPU KNÍH, ktorý bude prebiehať v piatok 26. mája.

1. Koľko kníh darujete, toľko kníh si budete môcť v piatok zo SWAPU aj zobrať výmenou za poukaz.

V prípade akýchkoľvek otázok sa obráťte na svojho učiteľa SJL. :-)

• Okresné kolo speváckej súťaže Slávik Slovenska

• Dňa 16. mája 2023 naše žiačky Daniela Šranková, Laura Ferkovics a Soňa Tomeková reprezentovali našu školu v Okresnom kole speváckej súťaže Slávik Slovenska. Slávik Slovenska je celoslovenská súťaž detí a mládeže v interpretácii slovenskej ľudovej piesne. Žiačky súťažili v troch kategóriách, kde spievali dve ľudové piesne. Podmienkou bolo, aby jednu spievali v sprievode hudobného nástroja a druhú a cappella. Dievčatá krásne prezentovali slovenské ľudové tradície spevom aj ľudovými krojmi. Za krásne spevácke výkony si Laura Ferkovics odniesla čestné uznanie. Za hudobný sprievod na akordeóne a za zostrih vystúpenia ďakujeme Mgr. Radoslavovi Göncimu.

Mgr. Jana Vaculová

• ZBER PAPIERA

• Milé naše deti,

od 22. mája (pondelok) opäť začíname so zberom papiera.

Môžete ho nosiť ráno od 7:00 do 8:00 hod. a popoludní od 14:00 hod. do 16:00 hod.

Zber sa končí v piatok 26. mája o 16:00 hod.

Prosím, nenoste nám kartóny.

Pekné ceny už na Vás čakajú :-)

Ďakujeme!

• Školská akadémia

• Milí rodičia, starí rodičia, bývalí žiaci a priatelia našej školy,

srdečne Vás pozývame stráviť príjemné popoludnie na našej AKADÉMII KU DŇU MATIEK, ktorá sa bude konať 17. mája (v stredu) o 16:00 hod. vo veľkej telocvični.

Tešíme sa na Vás

• Beseda s diplomatom

• Vo štvrtok 11. mája sa žiaci 8. ročníka zúčastnili besedy s bývalým veľvyslancom SR Dr. Ľubomírom Mackom počas 1. vyučovacej hodiny. Hosťa privítala a predstavila pani učiteľka Macková, kariérová poradkyňa, ktorá pre žiakov besedu zorganizovala. Diskusiu moderovali Peter Šlang (8.B) a Soňa Tomeková (8.C). Pán Macko nám prišiel porozprávať o svojich príjemných aj menej príjemných pracovných skúsenostiach v krajinách Blízkeho východu a v Bruseli. Prezradil nám, že pôvodne bol učiteľom fyziky na Vysokej vojenskej škole v Liptovskom Mikuláši. Neskôr ho prizvali do pracovnej skupiny, ktorá sa usilovala o vstup Slovenska do NATO. V Bruseli pôsobil v sektore bezpečnostnej politiky. Ako veľvyslanec najprv pôsobil v Iraku, neskôr v Libanone, odkiaľ jeho kancelária pokrývala aj Sýriu, Irak a Jordánsko. Rozprával o výhodách aj nevýhodách svojho povolania. Ďakujeme p. Mackovi za jeho čas a ochotu prísť nám predstaviť povolanie diplomata.

Žiaci 8.B

• Siedma a ôsma výzva projektu TEACHING GREEN

• V rámci projektu TEACHING GREEN je zverejnená siedma a aj ôsma výzva.

Uzávierka výziev je 29. 5. 2023. Plnenie výziev je však možné do polovice júna.
            Vašou úlohou bude odfotiť sa alebo natočiť video, ako sa vám darí výzvu plniť a odovzdať to pani učiteľke Porubänovej.
            Aktívny žiak / žiačka alebo aktívny kolektív, ktorému sa podarí splniť všetky výzvy CLIMATE CHANGE CHALLENGES v rámci medzinárodného projektu TEACHING GREEN, bude odmenený

• Správa z Bojníc

• Správa č. 1

Stretnutie na železničnej stanici v pondelok. STOP. Všetci ok nálada. STOP. Cesta do Vrútok nám prešla veľmi rýchlo. STOP. Autobus nás už čakal. STOP. Ubytovania pekné a obedík výborný. STOP. Túra ku kúpalisku Čajka a vláčikom k vyhliadkovej veži. STOP. Krásna cesta medzi pohyblivými dinosaurami. STOP. Hranie v drevenom hradisku. STOP. Večera, vybaľovanie, hygiena, trochu unavení. STOP.

Správa č. 2

Utorok začal raňajkami. STOP. Bodovanie izieb a príprava do ZOO. STOP. Odborné hodiny v ZOO, vypracovanie pracovných listov, videli sme aj leva a slony. STOP. Obed a povinný oddych. STOP. Opäť túra do Bencovje gruntu. Prehliadka domu zo 17. storočia. STOP. Vypracovanie pracovných listov. STOP. Maškrta vyrobenej bryndzovej a vajíčkovej nátierky. STOP. Večera a pobyt vonku. STOP.

Správa č. 3

Streda po raňajkách vychystaní na hrad. STOP. Sprievodkyňa bola výborná. STOP. Janko bol Ján Pálfi. STOP. Hrad je nádherný aj s tŕňovou korunou. STOP. Jaskyňa v podzemí nás prekvapila. STOP. Túra naspäť na penzión. STOP. Obed a oddych. STOP. Rozprávkový kvíz výborný. STOP. Vyhrala skupina s našou pani učiteľkou. STOP. Opekačka, tancovačka a výborná naháňačka. STOP. Večera, hygiena, sladký spánok. STOP.

Správa č. 4

Raňajky a rýchlo do Múzea praveku. STOP. Prehliadka prírodného múzea, tvorivé dielne, výroba šamanského náhrdelníka, príprava Šamana a tanca. STOP. Bolo to veľmi zaujímavé. STOP. Návšteva kúpeľov, ochutnanie liečivého prameňa, stretnutie so sokoliarkou, pohladkanie sovičky. STOP. Obed a povinný oddych. STOP. Vonku streľba z luku, veľmi nás to bavilo. STOP. Príprava na večerný karneval. STOP. Večera – palacinky, mňam, karneval, hry, súťaže, pesničky, super večer. STOP. Rýchle balenie, hygiena, spánok. STOP.

Správa č. 5

Posledný deň v ŠvP. STOP. Po raňajkách balenie, upratovanie, nebolo to jednoduché. STOP. Odchod autobusom do Vrútok. STOP. Čakanie na železničnej stanici, meškanie rýchlika 20 minút. STOP. Po troch hodinách konečne Košice. Radosť, úsmevy aj slzičky šťastia. STOP. Misia splnená, veľa zážitkov, veľa informácií, 24 km v nohách, unavení ale šťastní a hlavne všetci v poriadku! STOP.

žiaci IV. A triedy

• Poďakovanie

• Na Slovensku je veľa vzácnych zbierok. Pre ľudí s rakovinou je však zbierka narcisov tá najvzácnejšia.

Dňa 20. 4. 2023 sme sa opäť zapojili do jedinečnej verejno-prospešnej zbierky Ligy proti rakovine – Deň narcisov, ktorá sa tento rok konala už 27. krát. Našim dobrovoľníčkam sa aj s Vašou pomocou podarilo vyzbierať sumu 562,65 €.

Ďakujeme!

• Potulky po Košiciach

• K našej vlasti máme kladný vzťah a všeličo už o nej vieme. Na podujatí v knižnici sme to aj odprezentovali.

A naše rodné mesto - Košice máme radi ešte viac. To sme dokázali na ďalšom skvelom podujatí v školskej knižnici.

ĎAKUJEME za všetky zábavné aj poučné stretnutia pani knihovníčke A. Tomášovej.

Helena Palčová, VIII. odd. ŠKD

• Úspech vo výtvarnej súťaži

• Na tohtoročnom XVIII. ročníku mestskej výtvarnej súťaže Moje mesto sme získali ocenenie.

V 2. kategórii spomedzi 155 prác získal náš žiak Alex Hužvár z 2.A triedy za jeho prácu Ranné Košice pekné 3. miesto.

Gratulujeme!

Mgr. Dana Onderová

• Dúhový týždeň v ŠKD

• Deň Zeme deti z ŠKD oslávili upratovaním okolia školy a “Dúhovým týždňom”. Každý deň bol označený farebne a deti sa podľa svojich možností aj obliekli do príslušných farieb. Vychovávatelia im pripravili rôzne aktivity, ktoré boli zamerané na riešenie problémov týkajúcich sa životného prostredia. Pondelok bol žltý – deň Slnka, utorok červený  deň ohňa, streda modrá – deň vody, štvrtok zelený – deň zelenej prírody  a piatok hnedý – deň pôdy. Po celý týždeň si deti s vychovávateľmi  rozprávali o význame Slnka, ochrane vody, pôdy, prírody, nebezpečenstve, predchádzaní požiaru. Najväčšiu radosť deťom prinieslo spoločné “farebné” fotenie. A odmena? Deti získali nové informácie, ktorými pomôžu našej planéte a tá ich časom odmení sama.

Zlatica Verbová

• Kontakty

• Základná škola Mateja Lechkého
      • +421556444058 - škola +421 911 918 616 - mobil (riaditeľka školy) +421556444059 - školská jedáleň
      • Lechkého 4 040 23 Košice Slovakia
      • 35542616
      • 2021635539
      • IČO: 35542616 Obchodné meno: Základná škola Mateja Lechkého Sídlo: Lechkého 4, 040 23 Košice – Sídlisko KVP
      • Martina Pilárová Telefónne číslo: 055 / 644 40 58 E-mail: gdpr.zslechkeho@gmail.com